easiointi

Työttömyyskassojen uusi asiointijärjestelmä tehostaa palvelukokemusta ja vähentää rutiinityötä

YAP:n ja työttömyyskassojen tiiviissä yhteistyössä rakentama uusi asiointipalvelu (eAsiointi) tehostaa merkittävästi jäsenten palvelukokemusta. Työttömyyskassojen jäsenilleen tarjoama, yhteistyössä kassojen asiantuntijoiden kanssa kehitetty projekti otettiin käyttöön tässä kuussa. Uuden palvelun päätavoitteena on tehostaa hakemusten käsittelyprosessia työttömyyskassoissa, ja mahdollistaa palvelun helppokäyttöisyys siten, että jäsen pystyy suorittamaan prosessin palvelun kautta omatoimisesti ilman työttömyyskassan apua. 

Tässä on onnistuttu jäsenpalautteen perusteella mahtavasti. Järjestelmä koetaan helppokäyttöiseksi ja se uudistaa työttömyyskassojen tarjoaman palvelukokemuksen täysin uudelle tasolle. Käyttäjäpalautteena on tullut mm. seuraavat kommentit: ”ei parannettavaa”, ”tuntui hyvin selkeältä käyttää” ja ”helpoin käyttämäni sähköinen asiointijärjestelmä”.

Selvä vaikutus palveluprosessiin

Kassan toiminnan näkökulmasta siirtyminen yhä enemmän paperiasioinnista verkossa olevaan eAsiointiin on myös ollut mullistavaa. Kassaan saapuvista hakemuksista enimmillään jo 97 % tulee sisään eAsioinnin kautta. Tämän vaikutus käsittelyprosessin nopeuteen kassoissa on hyvin merkittävä ja mahdollistaisi jopa lähes reaaliaikaisen maksatuksen. Automatisoitu prosessi tietysti vähentää myös työttömyysetuuksien maksatuksessa tapahtuvia virheitä.

Vuotuiset kasvuprosentit ovat monissa kassoissa olleet useana peräkkäisenä vuotena sähköisesti tapahtuvassa asioinnissa kaksinumeroisia prosenttilukuja. Tämä kuvastaa hyvin toimialalla tapahtumassa olevaa merkittävää muutosta. YAP on vahvasti kassojen yhteistyössä ideoimassa ja kehittämässä toimialan palveluja eteenpäin.

Työttömyysturvan hakemisen helppous

eAsiontia käytetään nykyisin jo enemmän älylaitteilla kuin perinteisillä työasemilla – tämä on mahdollistanut palvelun nopean leviämisen ja tukee sen käytön laajenemista edelleen.

Jatkokehitystä toteutetaan suoraan loppukäyttäjiltä eli liittojen ja kassojen jäsenkunnasta tulevan palautteen avulla ketterästi ja lisäksi viedään eteenpäin eAsioinnin mahdollistamaa prosessien selkeyttämistä ja nopeuttamista kassoissa.

Lisätietoja:

Olli Räisänen, liiketoimintajohtaja / järjestöasiakkaat, +358 50 568 8848, olli.raisanen@yap.fi

YAP on IT-palveluyritys, joka tukee ammattiliittoja, työttömyyskassoja ja yrityksiä tuottamalla tehokkaita tietojärjestelmiä sekä tarjoamalla monipuolisia palveluja. Visiomme on olla asiakastoimialojemme IT-ratkaisujen suunnannäyttäjä.